„Jestem mamy i taty” to kampania Rzecznika Praw Dziecka, realizowana w roku 2014. Jej celem było przypomnienie o jednym z podstawowych praw dziecka, jakim jest prawo do kontaktu z obojgiem rodziców, a także zwrócenie uwagi społeczeństwa na problem, jakim jest angażowanie dzieci w sprawy rozwodzących się rodziców.

Kampania stanowiła swego rodzaju odpowiedź na ilość spraw wpływających do biura Rzecznika Praw Dziecka, dotyczących kwestii okołorozwodowych, których w roku 2013 było około 25 tys.

Często piszą do mnie same dzieci o wikłaniu ich w sprawy rozwodowe, manipulowaniu, ograniczaniu kontaktów z drugim rodzicem, czy wymuszaniu poparcia dla jednej ze stron. Dzieci proszą o pomoc, bo nie chcą być kartą przetargową w rozgrywkach opiekunów. Nie radzą sobie z tą sytuacją, która najzwyczajniej je przerasta. Dorośli nie zawsze potrafią odłożyć ambicje na bok i priorytetowo potraktować prawa i potrzeby dziecka, które – tutaj powiem brutalnie – nie prosiło się na świat i nie miało żadnego wpływu na wybór swoich rodziców – mówił Marek Michalak

Przyszłość dziecka, a w szczególności jego stabilność emocjonalna zależy w dużej mierze od tego, czy rodzice potrafią dojść do porozumienia w trakcie rozwodu i tuż po tym zdarzeniu:

Dorośli mają prawo do rozstania, ale powinni pamiętać, że nic nie zwalnia ich z bycia odpowiedzialnym rodzicem. Niezależnie od tego, co się między nimi wydarzy, dla swoich dzieci zawsze pozostaną mamą i tatą. Dziecko to człowiek, tylko że mały, ma swoje prawa a jednym z nich jest właśnie prawo do kontaktów z obojgiem rodziców i to prawo winno być bezwzględnie przestrzegane, bo jest gwarantem prawidłowego rozwoju emocjonalnego dziecka – dodał Rzecznik.

W ramach kampanii pojawiły się spoty radiowe, telewizyjne, kinowe, a także działania w prasie i Internecie. Kampania miała dwie odsłony.

Pierwsza odsłona kampanii:

 

 

Druga odsłona kampanii:

 

red. nacz.